Пошук по сайту

Фізика  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема уроку: Поширення коливань у пружних середовищах. Звукова хвиля

Тема уроку: Поширення коливань у пружних середовищах. Звукова хвиля





Тема уроку: Поширення коливань у пружних середовищах.

Звукова хвиля.

Мета:

- навчальна:

формувати в учнів поняття про хвилі, звук, звукову хвилю, її властивості та основні характеристики; поглибити знання про поняття інфразвуку та ультразвуку; навчити розв'язувати якісні, експериментальні та кількісні задачі, розуміти фізичні явища, закони фізики.
- розвивальна: розвивати інтелектуальні та творчі здібності, мислення, уважність, пам’ять;
- виховна: виховувати такі якості, як самостійність, працелюбність, уміння працювати в групах , любов до мистецтва, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: підручник, комп’ютерна презентація «Звук. Інфразвук та ультразвук», таблиці для заповнення, картка оцінювання, коливальні системи, камертон.
Хід уроку

І. Організаційний момент (привітання, представлення гостей на уроці).

Ви отримали аркуші з таблицями: «Карта оцінювання» – заповнюється вами самостійно протягом уроку. Таблиця «Мої враження від уроку»

Хочу почати урок словами древньогрецького філософа і вченого Арістотеля:
Розум заключається не тільки в знанні,
а й в умінні застосовувати знання на ділі.


Запрошую до розминки
Метод «Розминка» - «розсипані слова»:

«формула», «знання та мислення», «успіху», «найголовніша», «це».
З них необхідно скласти фразу, яка є гаслом уроку.

«Найголовніша формула успіху це знання та мислення»

Вчитель. Я бажаю вам завжди бути успішними як у навчанні, так і в житті, бо основа цього – знання і уміння мислити.
Ми з вами продовжуємо вивчати тему «Механічні коливання і хвилі». Вже ознайомилися з природою виникнення коливань та хвиль, величинами, параметрами, які їх характеризують та з рівнянням, за допомогою якого можна описати коливання.

Сьогодні ж ми мусимо ознайомитися з процесом поширення механічних коливань в пружному середовищі, тобто в речовині. Пишемо в зошиті число, класна робота, тема уроку.

Тема уроку: Поширення коливань у пружних середовищах.

Звукова хвиля
«Мої очікування». Вона полягає в тому, що учні вголос по черзі оголошують очікування від уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Далі учитель проводить гру «Хрестики-нулики» по групам.
Умови конкурсу:
Кожній команді надано ігрове поле. Потрібно відкрити клітинки і відповісти на запитання.
Та команда, яка перша зможе скласти найбільше ліній з трьох хрестиків – правильних відповідей (по горизонталі, по вертикалі, по діагоналі), отримує по 3 бали на кожну правильну лінію. (5 хв). ЗВІРЯЄМО ВІДПОВІДІ, СПОЛУЧАЄМО КЛІТИНКИ, фіксуємо бали на аркуші оцінювання. Перевіряємо з відповідями

Робота в групах (експериментальні завдання – робота з маятниками). Скласти характеристику коливальної системи. Бали занесли до карти оцінювання.
IІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Ми живемо в оточенні звуків: шелест листя, спів птахів, мова людей, шум транспорту тощо. Звуки — джерела інформації про навколишнє середовище.

Близько 9 % інформації із зовнішнього світу людина одержує за допомогою звуків, але цього цілком достатньо, щоб оцінювати ступінь небезпеки та безпеки в навколишньому середовищі.

У розмові людина звертає увагу не тільки на суть інформації, але й на емоційне забарвлення мовлення. Гнів, злість, радість, біль, іронія — усі ці почуття відбиваються у звуках.

Учитель закликає учнів послухати звуки живої природи (шум дерев, спів пташок…). Які відчуття у вас? (звуки: рипить сніг, звук дельфіна, спів пташок). Чим відрізняються ці звуки?

Після неї зачитує вірш, який поставлений в епіграф уроку:
Звуків дуже є багато,
У природі все звучить.
Свище вітер, грім завзято
В темнім небі гуркотить.
Навесні співає пташка,
І струмочок жебонить.
Джміль гуде, дзвенить комашка,
Все по-своєму звучить!

Надія Красоткіна

Учитель зачитує епіграф уроку і дає можливість учням пояснити його, таким чином виникають питання, на які потрібно буде відповісти протягом уроку.
ІV. Пояснення нового матеріалу

У природі існують звуки біологічного та небіологічного походження. Наприклад, «голос океану» - це звук небіологічного походження, що залежить від багатьох факторів: сили вітру, наявності опадів, водних течій, стану земної поверхні. Найчастіше всі ці звуки належать до низьких частот (до 10 Гц). Звуки біологічного походження створюються живими об'єктами, і їх частота лежить у межах 7 Гц – 100 кГц.
Записуємо в зошит визначення.

  • Поширення коливань у пружному середовищі називають хвильовим процесом, або хвилею.

  • Середовище між частиками якого діють сили взаємодії внаслідок чого вникають пружні деформації називають пружними середовищами

  • Поширення коливань в пружному середовищі – механічна хвиля

  • Тіло, яке викликає виникнення хвилі – джерело хвиль

  • Джерело хвилі - це коливальна система, яка під час коливань передає частину своєї енергії в навколишнє середовище.

Вперше це припущення зробив знаменитий англійський фізик Ісаак Ньютон.
Звуки почали вивчати ще в далекі часи. Перші спостереження з акустики були проведенні в IV столітті до нашої ери. Піфагор встановив зв’язок між висотою тону і довжиною струни чи труби, що видають звук.
Джерела звуку:

  • Природні

  • (голос, шелест листя, шум прибою та інше)

  • Штучні

  • (камертон, струна, дзвін, мембрана телефону)



Спільним у всіх цих випадках є походження звуку: коливання тіл породжують коливання повітря.
Демонстрація роботи з камертоном

Хочу вам сказати, що є ціла серія звуків, створюваних рибами, тому вираз «німий, як риба» неправильний. Звуки, що створюються рибами, можна розподілити на ряд груп:

Звуки, пов’язані з рухом риб (частотою до 1 кГц), зумовлені переміщенням води і тертям рухомих зчленувань скелета; такі звуки сприймаються людиною як шурхіт, шелест;

Звуки харчування (їх частота 1,5 – 2 кГц) пов'язані з рухом при захваті і перетиранні їжі; вони сприймаються людиною як низькі, глухі удари;

Звуки, що створюються рибами при терті променевих кісток (частота 20 Гц – 12 кГц), сприймаються як скрегіт, тріск;

Звуки, що створюються плавальним міхуром при коливаннях, характеризуються смугою частот від 40 Гц до 2,5 кГц, сприймаються як ритмічні удари, стогін.

Більшість «риб'ячих звуків» мають короткочасний імпульсивний характер (їхня тривалість від 0,2 с до 5 с). Звуковипромінювання використовується як сигнал зв'язку, або при агресивній та захисній поведінці.

Питання до класу «Від чого залежить поширення звукової хвилі?»

Давайте спробуємо розв'язати задачу на місцях. Та група, яка розв'яже першою – отримує 3 бали.

Задача:

У повітрі поширюється звукова хвиля з частотою 1,7 кГц. Визначити довжину хвилі. Якщо швидкість звуку в повітрі =340 м/с. (в-дь: 0,2 м)
Чи поширюється звук у вакуумі? Давайте це з'ясуємо (перегляд відео-досліду).

Інфразвук

Джерела:
- Автомобільний транспорт - весь спектр інфразвукового діапазону;
- Залізничний транспорт і трамваї 10-16 Гц, всередині і зовні
від 85 до 120 дБ
- Промислові установки аеродинамічного і ударної дії 8-12 Гц До 90-105 дБ
- Вентиляція промислових установок і приміщень, то ж у метрополітені 3-20 Гц До 75-95 дБ
- Реактивні літаки Близько 20 Гц Зовні до 130 дБ


Ультразвук – (доповідь учня)

Ультразвук у живій природі – (доповідь учня)

УЛЬТРАЗВУК

109 Гц

кажан

1,4*105 Гц

                                                                                                           

метелик

1,5*105

                                                                  

дельфін

1,96*105

                                 

1013 Гц


Інфразвук (доповідь учня)

Інфразвук в медицині – доповідь учня

Інфразвук у с/г – доповідь учня

VI. Закріплення нового матеріалу

«Бліц-опитування»

VI І. Рефлексія знань

Учитель повертається до інтерактивної вправи, розпочатої на початку уроку «Мої очікування». Навпроти кожного очікування вчитель ставить «-» чи «+», в залежності від того, чи справдилися очікування учнів.
Зараз пропоную послухати пісню… дельфінів

VIІІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання.

  • §24, №236

  • Написати твір (від того, у якому місці ви поставите кому, матимете два варіанти: «Забути не можна пам'ятати».


Урок закінчено.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок повідомлення нового матеріалу. Обладнання: комп’ютерна презентація...
Тема: Поширення механічних коливань у пружному середовищі. Поперечні та поздовжні хвилі. Довжина хвилі. Звукові хвилі

Урок хімії в профільному 10 класі Тема уроку
Тема уроку: Загальна характеристика елементів vi-a групи. Поширення елементів у природі

Питання, винесені на державний іспит магістра Молекулярна фізика, 2008 Спеціальна частина
Поширення пружних хвиль у рідинах. Залежність швидкості та коефіцієнта поглинання від термодинамічних параметрів

“Електричний струм в різних середовищах”
Мета: Повторити основні поняття та фізичні величини по темі “Електричний струм в різних середовищах”, навчитись упорядковувати знання,систематизувати...

Уроку-90хвилин. Тема(уроку фізики)
Тема(уроку фізики): Лабораторна робота №8 «Вимірювання потужності споживача електричного струму»

Урок №23 Тема. Проходження світла в різних оптичних середовищах....
Виховувати уважність, спостережливість, показувати прикладне значення закономірностей заломлення

Конспект уроку Тема
Обладнання та наочність: комп’ютерна презентація до уроку, картки із завданнями для роботи в групах

Урок формування знань, умінь І навичок. Обладнання. Презентація до...
У світі гармонічних коливань. Тригонометричні функції та їх властивості. Роз’язування найпростіших тригонометричних рівнянь cos X...

Уроку Тема уроку
Фізика як навчальний предмет у школі. Фізичний кабінет та його обладнання. Правила безпеки у фізичному кабінеті

Урок №21 Тема: Заломлення світла на межі двох середовищ
Мета: навчальна: поглибити знання про особливості поширення світла на межі двох середовищ; сформувати знання про закони відбивання...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




f.ocvita.com.ua
Головна сторінка