Пошук по сайту

Фізика  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Урок літератури художньо-естетичний витвір, який дає знання, викликає в учнів художнє переживання та обмін емоціями. Це зумовлює безперервний пошук нового, свіжого стилю викладання І творчого діалогу між письменником, його твором, учнем І вчителем.

Урок літератури художньо-естетичний витвір, який дає знання, викликає в учнів художнє переживання та обмін емоціями. Це зумовлює безперервний пошук нового, свіжого стилю викладання І творчого діалогу між письменником, його твором, учнем І вчителем.





ВІДДІЛ ОСВІТИ КАТЕРИНОПІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

О.Генрі. «Останній листок».

Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів

7 клас

З досвіду роботи

вчителя зарубіжної літератури

Єрківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Катеринопільської районної ради

Черкаської області

Романюк Світлани Володимирівни


Зміст

  1. Анотація ……….....................................................4

  2. Вступ ………...........................................................5

3. Розробка уроку «О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів»……………………………………………6

  1. Бібліографія ……………………………………...24


На даний час актуальною педагогічною проблемою є використання у навчальному процесі інформаційно-комунікативних технологій. Однією з найефективніших форм використання медійних матеріалів є комп'ютерна презентація. ІКТ надають величезні можливості у розвитку здібностей дітей.

В роботі подані короткі відомості про життя та творчість американського письменника О.Генрі, фрагменти однойменного художнього фільму, музичні композиції гурту «The Last Leaf» , аудіотекст Лариси Уласовської.
Розробка уроку складена у відповідності до чинної програми із зарубіжної літератури.

Для вчителів зарубіжної літератури.

Вступ

Урок літератури - художньо-естетичний витвір, який дає знання, викликає в учнів художнє переживання та обмін емоціями. Це зумовлює безперервний пошук нового, свіжого стилю викладання і творчого діалогу між письменником, його твором, учнем і вчителем. Такий діалог дає можливість дітям активно оволодівати знаннями, розвивати творчі здібності. Адже учень має не відсиджувати урок, а відчувати свою власну причетність до всього, що відбувається на ньому.

Вчитель повинен спрямовувати свою роботу не тільки на отримання учнями інформації про твір, а й на формування творчої особистості з глибоким критичним мисленням, з умінням зробити правильний вибір у житті. Діти навчаються правилам спілкування, умінню рахуватися з чужою думкою, відстоювати власні погляди. Вони вчаться жити. І в цьому їм допоможуть уроки доброти О.Генрі, що спонукають радіти щирим людським почуттям, які можуть зробити життя в цьому несамовитому світі щасливим і осмисленим.

Тема. О. Генрі. «Останній листок».

Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів
Найкраще в добрих справах – це бажання їх приховати.

Блез Паскаль

Мета: познайомити учнів з життям та творчістю американського письменника О.Генрі, показати, що, творячи добро, можна подолати життєві труднощі;

розвивати вміння аналізувати художній твір та аргументовано висловлювати свої думки про проблему, яка вирішується на уроці;

виховувати людяність, прагнення творити добро іншим.
Обладнання: портрет О.Генрі, комп’ютерна презентація «О.Генрі. «Останній листок»», збірки новел О.Генрі, підручник, зошити.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь та навичок.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

У кожного з нас є певні уявлення про те, якою має бути справжня людина. Але існують такі риси людських характерів, які сприймаються як аксіома: чесність, чуйність, добросердечність, шляхетність, здатність прийти на допомогу тим, хто потрапив у біду. Саме про це ми і будемо говорити при вивченні розділу «Краса чистих людських взаємин». Сьогодні ми знайомимося з американським письменником О.Генрі та його новелою «Останній листок».

Художні твори О.Генрі - це витоки добра, світла, життєрадісності та людяності, вони радують, захоплюють, пробуджують в душі надію й оптимізм. Письменник співчуває тим своїм героям, котрі найбільше потребують допомоги, прославляє тих, хто робить добрі справи, допомагає нам, читачам, зрозуміти сенс життя.
ІІ. Робота над темою уроку.

Комп’ютерна презентація .

  1. 1. Слайд № 3.




1. 2. Повідомлення «літературознавців»:

І.  О'Генрі - один з найпопулярніших американських новелістів початку XX століття. Він створив власний романтичний міф про "маленького американця". Письменник у своїх коротких динамічних новелах розкриває своєрідний психологічний закон «ланцюгової реакції добра»: добрі вчинки одного героя породжують добрі дії інших людей.

ІІ. О. Генрі - блискучий майстер короткого оповідання, а його новели - маленькі шедеври. Як вдало  відзначила І. Левідова (дослідниця творчості О. Генрі, автор монографії про нього), новели американського письменника - «...не поверхова імітація літературних прийомів - це завжди комічний бурлеск, маленька петарда, яка розриває соціально-побутові, психологічні штампи».


  1. 1. Слайд № 4.




2.2. Повідомлення «біографів»:

І. Батько Вільяма Сідні Портеа лікар Алгернон Сідні Портер був винахідником-невдахою, мати — Мері Джейн Вірджинія Свейн Портер померла від туберкульозу, коли Генрі було 3 роки. Тоді ж його батько та він переїхали до бабці по татовій лінії.

В дитинстві Портер дуже захоплювався читанням. Він читав буквально все. Його улюбленою книжкою була збірка казок «Тисяча і одна ніч».

ІІ. Портер закінчив середню школу своєї тітки Евеліни Марії Портер у 1876 році. Невдовзі вступає до вищої школи Ліндсей Стріт (Lindsey Street High School). Його тітка стала йому опікуном аж до 15 років. У 1879 році він починає працювати бухгалтером у аптеці свого дядька, а у 1881, у віці 19 років, він стає фармацевтом. Тут він проявив свій талант малювати шаржі на звичайних покупців та відвідувачів аптеки.

ІІІ. Портер помандрував із доктором Джеймсом К. Холлом до Техасу у березні 1883 року, сподіваючись, що зміна повітря стане сприятливішою для подолання постійного кашлю, від якого потерпав Вільям. Він поселився на ранчо, що належало Річарду Холлу, сину Джеймса у окрузі Ла Салле. Тут він надпрацює пастухом, кухарем, доглялає за дітьми і тваринами. На ранчо Сідні вивчив іспанську та німецьку мови, переважно від емігрантів. Він також багато часу віддає читанню класичної літератури.

IV. Після того як у Вільяма покращилося здоров'я, 1884 року він разом з Річардом вирушає до Остіна, де врешті вирішує залишитися. Протягом наступних кількох років часто змінює роботи: працює фармацевтом, креслярем, банківським касиром, журналістом тощо. В цей час починає писати твори.

Вільям Портер брав активну участь у громадському житті Остіна, був учасником драматичних гуртків, був прекрасним співаком та музикантом. Він грав на гітарі та мандоліні. В цей час одружується з Есол Естес — сімнадцятирічною дівчиною із заможної родини.

2.3. Хвилинка ерудита

Псевдонім письменника дуже часто помилково записують на зразок поширених ірландських прізвищ: О'Генрі. Існує кілька версій того, чому Вільям Сідні Портер обрав собі такий псевдонім, але остаточної відповіді немає.

Найпопулярнішою версією є: псевдонім О.Генрі письменник обрав тому, що шкільний учитель Портера не переставав захоплюватися здобутками американського фізика Джозефа Генрі, часто вигукуючи на уроках: «О, Генрі! Ти відкрив те-то й те-то…».

Проте існує й інша версія походження цього псевдоніма. Відбуваючи свій перший термін у в’язниці міста Колумбус, Портер у 1899 році написав оповідання «Різдвяний подарунок Діка-Свистуна». Вирішивши сховатися за псевдонімом, він згадав, як у свої юні роки, під час роботи в аптеці, йому часто доводилося користуватись довідником Етьєна Осіана Генрі. Позичивши у відомого фармацевта ініціал одного імені й прізвище, Портер отримав псевдонім О.Генрі, під яким і став всесвітньо відомим. Що ж стосується оповідання, то воно було відразу надруковане в «М'к-Крю меґезін». Проте і це ще далеко не остаточна версія походження «О.Генрі».

Також, можливо, псевдонім О'Генрі запозичено з відомої ковбойської пісеньки «Скажи мені, о Генрі, який там вердикт?». Ще одне гіпотеза — О.Генрі — тому що Портер використав перше-ліпше прізвище, яке йому спало на думку.

  1. 1. Слайд № 5.



3. 2. Повідомлення «літературознавців»:

І. Типова риса літературної манери письменника - несподівана розв'язка. До того ж, О. Генрі вніс багато нового в розвиток жанру американської новели, про що свідчать різноманітні жанрові різновиди його новелістики: новела-сатира, новела-анекдот, новела-гротеск, пригодницька романтична новела, новела-пародія тощо.

ІІ. Твори малого жанру вимагали від письменника особливих засобів виразності. Саме тому його новели насичені каламбурами, гумором. А ще письменник часто використовує образи та аналогії з літератури, Біблії, міфології, історії. Цікаві порівняння, влучні метафори для характеристики персонажів, їхніх портретів можна знайти майже у кожній новелі О. Генрі. У своїх спогадах Роберт Девіс розповідав, що письменник напружено працював над кожним словом, і йому, редактору, не доводилося правити жодного рядка.

  1. 3 Мозковий штурм: складання сенкану «О.Генрі»

( сенкан складається за схемою:

  1. Тема (1 іменник) - Що це таке?

  2. Опис (2 прикметники) - Яке воно?

  3. Дія (3 дієслова) - Що воно робить?

  4. Ставлення(речення з 4-х слів) - Як ви до цього ставитесь?

  5. Слово- синонім до першого слова).

Наприклад:

Письменник.

Талановитий, мудрий.

Розповідає, повчає, розважає.

Ввів в новелу дві розв'язки.

Геній.

  1. 1. Слайд № 6.



4.2.Повідомлення«літературознавця»:
"Останнiй листок" О. Генрi — одна з найкращих i найвiдомiших новел нью-йоркського циклу. Це зворушлива iсторiя самовiдданої дружби i самопожертви. Це сумна i майже трагiчна iсторiя, сповнена глибокого переживання за долю героїв, двох бiдних дiвчат-художниць Сью i Джонсi, що приїхали до Нью-Йорка iз провiнцiї. Вони мешкають у районi "дахiв XVIII столiття, голландських мансард i дешевої квартирної плати".

4.3. Слово вчителя

Новела «Останній листок» є взiрцем майстерної композицiї та вирiзняється динамiчним сюжетом. У нiй автор використовує такий прийом, як несподiвана кiнцiвка. Новела є прикладом "подвiйної розв'язки", тобто тут наявнi двi сюжетнi лiнiї: хвороба Джонсi i шедевр художника Бермана. Формально основною сюжетною лiнiєю є хвороба Джонсi, але тiльки формально. Насправдi головною подiєю у творi є самовiдданiсть Бермана. Обидвi лiнiї набувають остаточної несподiваної розв'язки тiльки наприкiнцi новели, коли Сью розкриває правду подрузi. Завдяки такому прийому О. Генрi тримає читача у станi напруження до самого завершення твору. Але цей прийом виконує ще одну функцiю — за його допомогою старий Берман в одну мить морально виростає у наших очах i перетворюється на символ самопожертви.

  1. 1. Слайд № 7.




5.2.Слово вчителя.

Вдома ви прочитали новелу «Останній листок» . І у вас уже склалася думка про цей твір, ви переповнені певними враженнями. Зараз ми переглянемо фрагменти американського художнього фільму за мотивами новели О.Генрі «Останній листок» і порівняємо наше бачення твору з художнім відтворенням постановника картини Варда Престона . Цей фільм англомовний, тому звук був видалений , і в нашій презентації музичний супровід здійснюється композиціями гурту «The Last Leaf» («Останній листок»), а текст читає диктор Лариса Уласовська.


  1. 1. Слайд №8.

6.2. Завдання: коротко опишіть головних героїнь твору.
(Сью і Джонсі - молоді художниці, які познайомились півроку тому, «побачили, що їхні погляди … цілком збігаються, і вирішили найняти спільну студію». Коли тендітна Джонсі захворіла, Сью виявила себе справжньою подругою. Вона працювала, щоб заробити гроші для лікування Джонсі, доглядала за нею. )


  1. 1. Слайд № 9.

    1. Завдання: «Містер Пневмонія» - що це чи хто це? (Хвороба)




    1. Словникова робота: пневмонія - запалення легенів.


8. 1. Слайд № 10.

8.2. Завдання: назвіть мрію, яку мала Джонсі і чому лікар назвав її дурницею? А чим вона була для дівчини?

(Намалювати Неаполітанську затоку, яка була для Джонсі символом недосяжної краси).
9.1. Слайд № 11.

9.2. Творча майстерня.

Інсценізація уривка від слів «Таких дурниць я ще не чула...» до слів « Я вийду на хвилинку, не більше. А ти лежи й не рухайся, поки не повернусь»
10.1. Слайд № 12.

10.2. Робота з підручником.

Цитатна доріжка: прочитати ті речення, які характеризують Бермана.
11.1. Слайд № 13.

11.2. Поетична пауза.

Учень читає вірш Л.Мазура «Останній листок» ( на фоні слайду № 2).
 Останній листок ...

(Згадуючи новелу О'Генрі)
Скажений осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща.

Ти дивилась покірно і тихо,
У заплакане , мокре вікно,
Де хитався, боровся із вітром,
На плющеві останній листок.

І воском стікала надія,
По тендітній свічці життя,
Картин - недописана мрія,
Манила тебе в небуття.

Та не здався листок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
Написав у своєму житті.

Малюнок із фарби,як мрія...
Життя - тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.
12. Мозковий штурм «Маю свою думку»

Слово вчителя.

Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим.

А «бути добрим» - це бути яким?
( Чуйним, щиросердним, уміти співпереживати, розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину тощо).
А от як говорять про доброту народні приповідки та видатні люди світової культури:

- Світ не без добрих людей.( Ця народна мудрість є визначальною).
-Доброму всюди добре.

-До доброї криниці стежка протоптана.

- Не жаль з доброго коня і впасти.

- Доброму чоловіку продовж, Боже, віку.

- Добро ходить тихо, а зло гримить і гуркоче.
- Раз добром нагріте серце – ввік не прохолоне. (Т.Шевченко)
- Доброта – це те, що ніколи не старіє. (Г. Торо)
- Пригорща добрих справ коштує більше діжки знань. (Дж. Герберт)

- Добро – це прекрасне в дії. (Ж.Ж.Руссо)

- Добро – це мова, на якій німі можуть говорити, і яку глухі можуть чути. (П.Бові)

- Тому, хто не пізнав науки добра, всяка інша наука приносить лише шкоду. (М.Монтень)

- Чим людина розумніша і добріша, тим більше вона помічає добра в людях. (Блез Паскаль)

- Добро, яке ти робиш від серця, ти робиш завжди для себе. (Л. Толстой)

13. Евристична бесіда:

  • Хто в творі виступає носієм добра?

(Сью і Берман)

  • Чи можемо ми вважати, що добром можна подалати життєві негаразди?

(Старий Берман врятував життя молодої дівчини, і разом з цим здійснив свою заповітну мрію – створив шедевр. Помираючи, художник знав, що виконав своє призначення на землі і життя він прожив недаремно.)
14. 1.Робота з епіграфом уроку.

Чи підтверджує О.Генрі слова Блеза Паскаля: «Найкраще в добрих справах – це бажання їх приховати»?
( Так, адже Берман нікому нічого не сказав. Промокнувши, старий безпорадно лежав у своїй кімнаті, доки двірник не знайшов його. Ніхто не зміг збагнути куди він ходив такої жахливої ночі…)
14. 2. Хвилинка ерудита.

Блез Паскаль (1623 – 1662) – відомий французький математик, фізик, літератор і філософ. Класик французької літератури, один з основоположників математичного аналізу, теорії ймовірності і проекційної геометрії, творець перших зразків обчислювальної техніки
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя.

От і перегорнули ми останні сторінки зворушливої історії самовідданої дружби і самопожертви. У житті кожного може бути багато випробувань, від яких не можна ні втекти, ні сховатися. І потрібно самому уміти їх перемагати, не здаватися, не опускати руки. Та найбільшим щастям для вас буде, якщо поруч знаходитиметься вірна людина, доброта якої подолає ваші життєві негаразди. Адже «добро»- універсальне поняття й етична категорія, що означає, у самому загальному змісті, прагнення до щастя. У широкому змісті цей термін відноситься до всього, що одержує в людей позитивну оцінку, або сприймається ними як щастя, сяйво, радість і світло.

IV. Домашнє завдання.

  1. Повторити відомості про новелу, художню деталь, гуманізм.

  2. Індивідуальні завдання:

підготувати повідомлення про реальних людей

(знаменитостей чи близьких), які змогли подолати життєві негаразди.

Бібліографія

  1. О.Генрі. Останній листок: Оповідання. – К.: Молодь, 1983

  2. Зарубіжна література: Підручник для 7 кл. середніх загальноосвітніх закладів. – К.: Вежа, 2007.

  3. www.littak.org.ua/author.php?author

  4. http://www.lds.org

  5. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E._%D0%93%D0%B5%D0%BD%D1%80%D0%B8

  6. http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=877266&content=music

  7. http://www.lsjunction.com/people/porter.htm

  8. http://www.ohenry.ru/

  9. http://o-henry.ru/

  10. http://www.bookaloud.ua

  11. http://libr.org.ua/book/84/2478.html

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок вивчення нового матеріалу. Форми проведення: робота в групах;...
Розвивальна: сприяти активізації творчого мислення учнів, пробуджувати в них пізнавальний інтерес; формувати уміння висувати гіпотези,...

Урок №2 Тема: Коливальний рух та його характеристики. Маятники та їх види. Математичний маятник
Активізація та розвиток логічного мислення, підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу. Створення сприятливого психоемоційного...

Урок 9 23 розрахунок електричних кіл, що містять паралельне з’єднання...
Мета: Закріпити знання учнів по темі «паралельне з’єднання провідників». Систематизувати знання учнів про основні характеристики...

Урок. Тема : Механічна робота. Одиниці роботи
Мета: заохочувати учнів до засвоєння нового матеріалу, розуміння поняття «робота», формувати уміння одержувати нові знання з ілюстрацій,...

Анкета для учнів для діагностики факультативів, поглиблених профілів, індивідуальних занять
Який факультатив ти відвідуєш у цьому навчальному році, хто його керівник, в який день І час проводяться ці заняття?

Нака з
Про затвердження Концепції художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах та Комплексної програми художньо-естетичного...

«Формування здорового способу життя на уроках хімії, біології та...
Ладів є розвиток І формування здорового, працелюбного І творчого громадянина України. Тому переді мною, як І перед кожним вчителем...

Система моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів на уроках...
Моніторинг якості освіти є прогресивним чинником загальноосвітньої системи, який дає змогу визначити потенційні можливості дітей,...

Авторські права на текст програми “Українська мова, 5-12 кл.” належать...
Авторське право на видрук програми (враховуючи редагування, коректуру, верстку, художнє оформлення) належить видавництву “Перун”...

Авторські права на текст програми “Фізика. Астрономія, 7-12 кл.”...
Авторське право на видрук програми (враховуючи редагування, коректуру, верстку, художнє оформлення) належить видавництву “Перун”...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




f.ocvita.com.ua
Головна сторінка